VYUŽITÍ VE VÝUCE
CÍL AKTIVITY:
Žák uvede problematiku fragmentace krajiny do širších ekologických, ekonomických i sociálních souvislostí a představí možná řešení.
POSTUP:
Úkol 1: Kdo má problém?
Spojte živočišný druh s typem překážky, který jej nejpravděpodobněji může ohrožovat:
Úkol 2: Hledejte řešení!
Označte způsoby, které mohou pomoci zvířatům překonat bariéry v krajině. Následně pět z nich přiřaďte k pěti překážkám z předchozího úkolu. Můžete pro ně využít předtištěných řádků.
Úkol 3: Případové studie
Rozdělte se do 3 skupin, ve kterých nastudujete vždy jednu případovou studii – o rysovi, lososovi a koroptvi. Při čtení texty doplňte podle instrukcí. Následně odpovězte na otázky, které se k „vašemu“ textu váží a zaznamenejte si je.
Nakonec se rozdělte do skupin po třech tak, aby v každé skupině byl jeden zástupce z každé z předchozích skupin. Tak budete moci sdílet odpovědi na všechny zbylé otázky.
Podklady v pracovním listu.
ŘEŠENÍ:
Rys – oplocené dálnice – ekodukty. Rehek – skleněné budovy – označování skel. Losos – přehrady – rybí přechody. Koroptev – velká pole bez krajinných prvků – výsadba keřů a remízků. Kuňka – silnice – dočasné migrační zábrany
Rys: teritoria, savců, překážek, počtem, kolize, izolaci, rozmanitosti. Losos: očekávanou, lososí, horních, životní, přirozenou, umělé, nových. Koroptev: meze, mechanika, lánů, populace, hnízdění, hnojiv, predátoři
Zdroje: https://www.selmy.cz; https://www.idnes.cz/hobby; https://www.koroptvicky.cz
ROZDĚLENã KRAJINA

S rozvojem lidské činnosti přibývá v krajině překážek, které ztěžují volný pohyb zvířat. Silnice, železnice, přehrady, rozsáhlá pole nebo zastavěná území rozdělují – fragmentují –životní prostředí živočichů na menší části. Fragmentace krajiny jim tak může bránit v migraci, izoluje jednotlivé populace a snižuje šance na přežití. Vědci i ochránci přírody proto hledají způsoby, jak pohyb zvířat opět umožnit.
ZEMĚPIS:
Životní prostředí – krajina; vztah přírody a společnosti
PŘÍRODOPIS:
Neživá příroda – půdy; podnebí a počasí ve vztahu k životu
Základy ekologie – organismy a prostředí
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA:
Základní podmínky života
Vztah člověka k prostředí
KDE VYUŽÍT:
K UČENÍ: operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
KOMUNIKATIVNÍ: naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
OBČANSKÉ: chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky
na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti
KOMPETENCE: