top of page

VYUŽITÍ VE VÝUCE

CÍL AKTIVITY:

Cílem je aktivní formou rozvíjet porozumění, jak lze efektivně hospodařit se zdroji, snižovat náklady a přitom co nejméně zatěžovat životní prostředí.

POSTUP:

Trimino využívá trojúhelníkové kartičky, na jejichž stranách jsou napsány pojmy, které spolu logicky souvisejí. Studenti mají za úkol složit tyto kartičky do určitého obrazce (není nutné dopředu říkat kterého, v tomto případech šesticípé hvězdy), přičemž musí správně propojit odpovídající strany jednotlivých trojúhelníků. Nápovědou může být fakt, že ve dvojici je vždy jeden pojem napsán velkými a druhý malými písmeny (např. ZAVŘÍT KOHOUTEK – při čištění zubů).

Příprava: Obě sady trimina obsahují 12 trojúhelníkových kartiček. Každou sadu je nutno rozstříhat tak, aby jednotlivé trojúhelníčky byly oddělené. Učitel rozdělí třídu do skupin po 3–5 studentech. Každá skupina obdrží jednu ze sad trimina. Po složení trimina si skupiny mohou sady rozmíchat a vyměnit.

Pravidla: Každá skupina dostane jednu sadu, tedy 12 rozstříhaných kartiček trimina. Úkolem je složit kartičky do určitého tvaru tak, aby všechny sousedící strany obsahovaly související dvojice pojmů. Studenti propojují kartičky tak, aby pojmy k sobě logicky seděly (např. ZAVŘÍT KOHOUTEK – při čištění zubů). Je možné povzbudit spolupráci ve skupinách, aby si žáci společně vysvětlovali jednotlivé pojmy.

Hodnocení: Po složení trimina může učitel zkontrolovat správnost propojení. První skupina, která úkol dokončí správně, může získat odměnu. Následně si skupiny sady vymění.

Po skončení aktivity je vhodné s žáky projít správné odpovědi a vysvětlit vztahy mezi jednotlivými pojmy. Do sešitů si žáci mohou vypsat 3 praktiky, které doma dodržují a další 3, které by mohly v jejich domácnosti pomoci ušetřit.

Více k tématu:

Navštivte náš 

ESHOP

JAK ŠETŘIT ZDROJE A PENĚŽENKU

Jedním z aktuálních trendů je přizpůsobování se požadavkům na udržitelnost, soběstačnost a efektivitu. Klíčem k porozumění udržitelného rozvoje je praktické osvojení si šetrné spotřeby, minimalizace odpadu i efektivního využívání energie. I drobné změny v každodenním životě – například úspora vody, snižování plýtvání potravinami, využívání veřejné dopravy či výběr energeticky úsporných spotřebičů – mohou vést k významným ekologickým i finančním úsporám.

VÝCHOVA K OBČANSTVÍ
Člověk, stát a hospodářství – majetek, vlastnictví; peníze; hospodaření

PŘÍRODOPIS
Základy ekologie – ochrana přírody a životního prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí – organizace vlastního času, stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení

KDE VYUŽÍT:

K UČENÍ: vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

PRACOVNÍ: využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření

KOMPETENCE:

bottom of page