VYUŽITÍ VE VÝUCE
POSTUP:
Než se zamyslíte nad tím, jaká další opatření mohou zmírnit dopady klimatických změn, zrekapitulujte si nejpodstatnější projevy klimatických změn v české krajině a oblasti lidského života, na které budou mít vliv.
1. Spojte projevy klimatických změn (v prvním sloupci) s jednotlivými oblastmi podle toho, kde se projeví nejvíce. Každý projev může ovlivňovat jednu i více oblastí, propojení můžete zvýraznit různými barvami.
2. Následně všech deset oblastí lidské činnosti doplňte do prvního sloupce následující tabulky. Klíčem ke správnému umístění bude druhý sloupec, který obsahuje typické dopady klimatických změn v dané oblasti.
3. Nakonec se zaměřte na konkrétní opatření, která mají sloužit ke zmírnění dopadů klimatické změny. Buď barvou, čísly nebo čarou propojte oblasti s jednotlivými opatřeními.
4. Na závěr můžete s pomocí vhodných zdrojů připravit sérii mini-prezentací, kterými třídu seznámíte detailněji s vybranými opatřeními.
JAK SE ADAPTOVAT?
Důsledky změny klimatu vnímáme, když jsou Vánoce na blátě, když nám deštivé plískanice překazí lyžování, kvůli nedostatku vláhy trpí stromy před domem, nebo zmrznou předčasně rozkvetlé jahody na záhoně. Abychom zmírnili dopady klimatických změn, budeme se muset přizpůsobit a více přemýšlet o tom, jak organizovat aktivity v různých oblastech našeho života. S mnohými opatřeními se setkáváme již dnes. Pokud budeme zodpovědní vůči sobě a dalším generacím, mnohá z nich se brzy stanou samozřejmostí.
ZEMĚPIS:
Životní prostředí – krajina; vztah přírody a společnosti
PŘÍRODOPIS:
Neživá příroda – půdy; podnebí a počasí ve vztahu k životu
Základy ekologie – organismy a prostředí
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA:
Základní podmínky života
Vztah člověka k prostředí
KDE VYUŽÍT:
K UČENÍ: operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
KOMUNIKATIVNÍ: naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
OBČANSKÉ: chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky
na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti
KOMPETENCE: