VYUŽITÍ VE VÝUCE
CÍL AKTIVITY:
Žák uvede konkrétní projevy sluneční energie na Zemi v širších souvislostech.
POSTUP:
1) Pomocí „burzy nápadů“ se zamyslete nad tím, co vše Slunce na Zemi ovlivňuje. V odpovědích by neměl chybět proces fotosyntézy, koloběh vody či všeobecná cirkulace atmosféry. Všechny tyto projevy se pak dají spojit s různými typy elektráren (tepelná, vodní, větrná, fotovoltaická), z nichž některé využívají fosilní paliva a některé patří mezi OZE. Výjimkou jsou geotermální energie a energie atomových jader, které mezi přímé projevy sluneční energie nepatří
2) Pusťte si krátké video z ČT edu o fotovoltaickém jevu
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1460-fotovoltaicky-jev
3) Doplňte níže uvedené pojmy (správně vyskloňujte):
Základem fotovoltaického jevu je vytvoření elektrického napětí nebo proudu v materiálu po absorpci světla.
Když dopadne _________ (sluneční záření) s dostatečnou silou na povrch ________________, vyrazí z obalu ___________ jeden elektron (záporná částice) a nechá po něm takzvanou díru (kladný náboj).
Jak elektron, tak kladně nabitá díra se v rámci polovodiče mohou pohybovat, takže máme první předpoklad pro vznik napětí a proudu. Protože se ale kladné se záporným přitahuje, elektron by s velkou chutí rád zaplul zpátky na své místo. Tomu se ovšem brání napařením mikroskopické vrstvičky dalšího materiálu na plátek ___________, který jinak tvoří hlavní část fotovoltaického panelu. Vzniká nám takzvaný PN přechod a uvolněné elektrony se zachycují právě v té horní, napařené vrstvě.
V obou vrstvách tím pádem vzniká nadbytek – v křemíku kladný a v mikroskopické vrstvě záporný. A mezi oběma vrstvami vzniká napětí.
Tento pohyb volných elektronů a děr vytváří elektrický proud, který může být veden do elektrické sítě nebo ukládán do __________ pro pozdější použití.
JAK VYUŽÍT SLUNCE?

Díky Slunci je na Zemi život. Sluníčko nám svítí, hřeje nás a leckomu pomáhá vytvářet dobrou náladu. Slunce, respektive sluneční záření (solární radiace) je ale především zdrojem téměř veškeré energie, která se na Zemi nachází a využívá. A zdaleka nejde jen o stále více využívané fotovoltaické elektrárny. Díky energii Slunce totiž získáváme elektrickou energii také z energie vodní či větrné a v neposlední řadě jsou projevem sluneční energie také fosilní paliva vzniklá z rostlinné nebo živočišné biomasy.
FYZIKA
Energie – formy energie, obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
Elektromagnetické a světelné děje – elektrický obvod, vlastnosti světla
PŘÍRODOPIS
Biologie rostlin – fyziologie rostlin
Neživá příroda – nerosty a horniny
KDE VYUŽÍT:
K UČENÍ: vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
KOMUNIKAČNÍ: formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
KOMPETENCE: