VYUŽITÍ VE VÝUCE
CÍL AKTIVITY:
Žáci vlastními slovy popíší rozdíly v zavádění OZE v různých zemí a uvedou důsledky, které jsou se zaváděním OZE spojeny.
POSTUP:
1. Do krátké analýzy stavu české energetiky doplňte ve správném tvaru tato slovesa:
doporučit, klesat, poskytovat, riskovat, stát (se), tvořit
Díky drhnoucímu odklonu od spalování uhlí a velmi pomalému zavádění obnovitelných zdrojů _______ Česko velmi nákladný přechod na čisté zdroje energie. Uhlí stále _______ 43 % elektřiny vyrobené v Česku a jeho podíl _______ jen pomalu, když v roce 2010 činil 55 %. V Česku je velký potenciál pro využití větrné i solární energie, celkově však roku 2022 _______ tyto zdroje pouhá 3,7 % elektřiny.
Do budoucna to znamená, že se v rámci EU Česko _______ jednou ze zemí s nejnižším podílem elektřiny z obnovitelných zdrojů a zároveň bude jedním z uhlíkově nejnáročnějších výrobců elektřiny. V listopadu 2020 vládou jmenovaná specializovaná komise _______ jako termín definitivního vyřazení uhelných elektráren z provozu rok 2038. V lednu 2022 nová vládní koalice oznámila svůj politický program slibující „vytvoření podmínek“ pro ukončení výroby elektřiny z uhlí do roku 2033.
(Zdroj: https://ember-climate.org)
2. Pracujte s tabulkou, která porovnává vývoj energetiky Česka, Dánska (jako zástupce zemí, jež svou energetiku již transformovaly) a celé EU. Vybarvi následující odrážky 5 různými barvami a následně vybarvi příslušnou barvou políčka v tabulce na základě stanovených kritérií.
• Vybarvěte dvojici nebo dvojice rámečků (2000/2022), které nejlépe reprezentují odklon dánské energetiky od fosilních paliv.
• Prohlédněte si data znázorňující podíl čisté energie a podle nich vybarvěte v prvním sloupku zdroje, které jsou za „čisté zdroje energie“ považovány.
• Vyznačte dvojice rámečků (2000/2022), které reprezentují nepříliš ambiciózní postup v zavádění OZE v Česku.
• Vybarvěte tři rámečky, které porovnávají současnou nelichotivou situaci české energetiky s dánskou a evropskou podle toho, jak je náročná na vypouštění emisí skleníkových plynů do atmosféry.
• Zvýrazněte další barvou rámeček nebo rámečky, které ukazují, že česká ekonomika v průběhu let zůstává energeticky náročná, a netransformuje se na sofistikovanější odvětví s menší spotřebou energií.
3. Pokud splníme své závazky a Česko přestane spalovat fosilní paliva, jaké změny v energetickém mixu budou muset v příštích letech nastat? Vypište alespoň tři z nich.
K UHLÍ ZãDY, K OZE ĆELEM
Obnovitelné zdroje energie (OZE) jsou v současnosti upřednostňovány kvůli jejich nízkému dopadu na životní prostředí a udržitelnosti. Oproti fosilním palivům, zejména uhlí, nevypouštějí škodlivé emise oxidu uhličitého, které přispívají ke změně klimatu. Uhlí je navíc omezený zdroj a jeho těžba má také devastující dopady na krajinu a zdraví lidí. Rok 2024 se má globálně stát prvním rokem s klesajícími emisemi z výroby energie. Jak tomuto trendu přispívá Česko? Můžeme se srovnávat s evropskými šampiony ve využití čistých energií, nebo zaostáváme?
FYZIKA
Energie – obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
PŘÍRODOPIS
Základy ekologie – ochrana přírody a životního prostředí
ZEMĚPIS
Životní prostředí – vztah přírody a společnosti
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
KDE VYUŽÍT:
K UČENÍ: operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
KOMUNIKATIVNÍ: formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
OBČANSKÉ: chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti
KOMPETENCE: