VYUŽITÍ VE VÝUCE
CÍL AKTIVITY:
Žák se pomocí zeměpisných souřadnic zorientuje v prostoru Evropy a Afriky, seznámí se s problematikou migrace ptactva a s lidskou činností, která ji ovlivňuje.
POSTUP:
Vyznačte na mapě podle zadaných souřadnic jednu z typických tras, po které „naši“ čápi migrují. Cílem je nejen zorientovat se v prostoru pomocí zeměpisných souřadnic, ale také si uvědomit, jak neuvěřitelně náročná tato každoroční cesta je – a proč je důležité chránit místa, která čápi (a další migranti) během svého putování potřebují.
Použijte atlas a údaje ve zbylých sloupcích k doplnění prvního sloupce tabulky. Na základě nalezených zeměpisných názvů pak již trasu čápů hravě vyznačíte.
MÍSTO / STÁT ZEMĚPISNÁ ŠÍŘKA ZEMĚPISNÁ DÉLKA CO HLEDÁM?
Česká republika 50°N 15°E start
47°N 20°E země
45°N 25°E země
41°N 29°E průliv
35°N 37°E země
32°N 35°E země
30°N 32°E průplav
24°N 33°E přehrada
10°N 38°E země
5°S 35°E země
20°S 30°E země
30°S 30°E cílová země
TIPY NA DALŠÍ AKTIVITY:
Místo pouhého zakreslení do předtištěné mapy můžete vyrobit vlastní plakát s vyznačením trasy, vlastním designem a zajímavostmi z odborných článků, jako např. na https://www.birdlife.cz/capi
Na vhodném mapovém serveru můžete využít nástroje měření a trasu čápů změřit. Uletí za rok více čáp, nebo najezdíte více ve vašem autě?
Kde jsou nejbližší lokality s hnízdícími čápi u vás? Pokud si nejste jistí, najděte si na výše uvedené webové stránce mapu hnízd a jejich aktuální stav.
ZDROJ:
https://www.birdlife.cz/capi/capi-migrace/
ŘEŠENÍ
Maďarsko, Rumunsko, Bospor, Sýrie, Izrael, Suezský průplav, Asuánská přehrada, Etiopie, Tanzanie, Zimbabwe, Jihoafrická republika
KDYŽ ĆãPI SBALÍ KUFRY

Každý rok na podzim opouštějí čápi bílí svá hnízdiště v Česku a vydávají se na tisíce kilometrů dlouhou cestu zpravidla do Afriky. Tato migrace není jen náročným fyzickým výkonem, ale i fascinujícím přírodním jevem, při kterém ptáci překonávají hory, vodní překážky, pouště, i nástrahy lovců – a to často po stejné trase, kterou letěli už jejich předci. Kudy se do Afriky dostanou? Jak překonají Středozemní moře?
ZEMĚPIS:
Životní prostředí – krajina; vztah přírody a společnosti
PŘÍRODOPIS:
Neživá příroda – půdy; podnebí a počasí ve vztahu k životu
Základy ekologie – organismy a prostředí
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA:
Základní podmínky života
Vztah člověka k prostředí
KDE VYUŽÍT:
K UČENÍ: operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
KOMUNIKATIVNÍ: naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
OBČANSKÉ: chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky
na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti
KOMPETENCE: